torsdag 18. august 2011

stue, spisestue og kjøkkenet mitt...

idag har jeg tatt "helge" rengjøringen, litt tidlig kanskje men godt få det gjort, så tar jeg heller helg i morgen. da har jeg nemelig planer om å ta meg "fri", altså jeg er jo sykemeldt så jobber ikke for tiden men sysselsetter meg selv så godt jeg kan med husarbeid og håndarbeid for å ikke gro inn i sofaen for da er det så fort og ikke komme "løs" igjen. så imorgen tenkte jeg å ta by og kafe tur, og få bestilt etterlengtet time hos frisøren og hudpleieren. men nå er det ihvarfall sånn passelig reint her, jeg skulle gjerne ha klart og støvsuge hele huset og vasket guvlene også, men med kulen på mitten (magen) er litt i veien og med en klein rygg så nytter ikke det, så jeg får spare det til mannen kommer hjem.
knipset litt bilder her da, av stua, spisestua og kjøkkenet imens det så så "fint og flott" ut, ihvarfall ryddig ut, og det er jo ikke altid en selvfølge når man har små rotete barn. selv om vi intriør bloggere liker å gi inntrykk av at vi har det slik som dette hele tiden.

jeg liker på en måte å "gå inn for" høsten når den nå er på vei, liker ikke når det er sånn mitt i mellom. skal jeg rydde vekk sommertøyet eller får vi flere sommerdager? jeg vil helst bare bestemme meg for at nå ER det høst, og sånn er det bare.

jeg synes heller ikke det at det er høst er en negativ ting, selv om jeg ser meg selv mest som et sommermenneske så liker jeg godt at vi bor i et land med så varierte årstider. nå går hode mitt rundt og tenker på høstintriør, og jeg "planlegger" at det snart er på tide med litt mildere farger og legge bort noe av det fargerike sommerfargene.

tenker at jeg skal snart bytte over til det beige sofatrekket og legge det blomstrete på "hylla" til neste vår, og så har jeg en plan å sy nye trekk til putene i sofaen, i litt lyse og enkle farger, hvit og beige i diversje mønstre. kjøpe en ny voksduk til kjøkkenet i en litt mer høstlig farge og bytte ut noen av putene i sittebenken på kjøkkenet. små enkle ting og glede seg over med høsten.

jeg vil også gjerne til IKEA snart og kjøpe meg to stoler som jeg nå er totalt innstilt på at jeg "skal ha", litt uenigheter der desverre. jeg synes jo dette er en kjempe fin invistering av restene av feriepengene, imens mannen der i mot vil spare de til ting som er mer nødvendig på huset.

altså ikke missforstå meg, jeg er jo så klart helt enig i at huset er viktigst når det kommer til pengeprioriteringer, men nå har vi faktisk brukt alt av ekstra penger til martriale og slike ting veldig lenge, og av og til kan man vel unne seg litt annet?

men jeg skal nok få overtalt han uansett, det er vel det vi kvinner er gode til? så satser på en IKEA og stoff og stil tur til uka en dag kanskje.



vi har foresten også fått begynt på "byttevinduer" prosjektet her i huset også nå, mannen og svigerfar begynte igår og fikk byttet dette vinduet i gangen, nå går det faktsik ann å se ut av det :) nesten alle vinduene her er nemelig pungterte og det skal bli så godt å få byttet de. her mangler det når lister og vinduskarm som skal komme på iløpet av kvelden. men de andre vinduene som skal byttes er heldigvis ikke så mye jobb som med dette for der er det bare selve glasse som skal byttes, ikke hele vinduet med ramme. gleder meg til å kunne få et pent vindu her nå, har vært så missfornøyd med gangen min, men nå blir det lyst og fint, mangler bare gardiner som jeg også skal sy :)


-klem fra Ida-

7 kommentarer:

  1. Du har det så mega koselig hjemme, liker spesiellt kjøkkenet ditt!!

    Artig å se nye puter og gardinerda, etter hvert ;o)

    Klem Anna

    SvarSlett
  2. For et fantastisk kjøkken du har, ble litt missunnelig nå kjenner jeg;)
    Veldig lekkert hjem!!!

    Klem Iren:)

    SvarSlett
  3. Henger meg på den jeg også, for et nydelig kjøkken du har! Kjempefint ellers også, legger meg til som følger :) Godt å høre at det er flere som plages med vasking/støvsuging med denne kulen på midten! Håper du får ei fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  4. tusen takk :) veldig hyggelig å høre! og altud koselig med flere følgere, kanskje jeg tar en titt hos deg også ;)
    god helg, klem fra ida

    SvarSlett
  5. Kjempekoselig blogg og et nydelig hus. Men vær litt forsiktig med å legge ut alt du gjør på fritiden når du er sykmeldt. Ikke sikkert at alle arbeidsgivere ser på med blide øyne der.
    Vanligvis må jobben prioriteres, så kommer huslige sysler i 2. rekke. Det er tross alt jobben vi lever av!
    Lykke til!

    SvarSlett
  6. tror ikke det skal bli noe problem, det er litt forskjell på å jobbe i 7 timer hvor jeg ikke kan ta det med ro og i mitt eget tempo (jobber i butikk og post, hvor det blir mye ståing og tunge løft) og det å ha fri hele formiddagen og sy en veske, eller tørkestøv i vinduskarmene og moppe over gulvet. tror ikke sjefen min forventer at jeg skal ligge rett ut hele døynet, vi har snakket sammen at det på jobben er for tungt for meg. er klar over at det er jobben vi lever AV, men det er faktisk ikke den vi lever FOR! greit å kunne ha litt overskudd til familien, når man har små barn. jeg er ikke den som sykemelder meg for morro skyld, holdt ut til det var så ille at jeg så vidt kunne klare å stå på beina etter kun 2 timer på jobb, og måtte rett hjem å legge meg etter jobben, og hadde en fortvila liten jente som gjerne ville mamman sin skulle være med å leke. så jeg tror nok skjefen min forstår :)
    anonym??

    SvarSlett
  7. Beklager hvis du føler deg støtt, det var ikke meningen. Jeg har full forståelse for at du ønsker tid med den vesle jenta di, og selvfølgelig lever vi ikke for jobben! Men det jeg skrev var ment som et tips som du kunne tenke over. Det var visst ikke nødvendig.Dersom din arbeidsgiver synes det er helt greit, så er det jo bra for deg. Egentlig skulle alle gravide kunne jobbe "oppå" andre ansatte , altså i aktiv sykmelding. Ta pause når en føler for det og evt. bli hjemme dersom en har en særs dårlig dag. Mange bedrifter er såkalte IA bedrifter, dvs. at jobben blir tilrettelagt for den enkelte i en sykm.periode. Selv jobbet jeg 70% fram til 3 uker før nedkomst, men leide rengjøringshjelp så jeg slapp husvasken. Det å svinge en mopp eller støvsuge var noe av det verste jeg kunne gjøre, da protesterte ryggen. Uansett - jeg ønsker deg lykke til med graviditeten og en god helg! Ser fram til mange nye innlegg i bloggen din for den er kjempefin!
    Og jeg er ikke anonym, men glemte å skrive navnet mitt.
    Hilde

    SvarSlett