søndag 12. august 2012

Før og etter. del 1:

Jeg har tenkt på det mange ganger, å lage et lite før og etter innlegg om oppussingen av huset her... men siden huset ikke var et lite oppussingsprosjekt men et stort, blir det heller ikke noe lite innlegg.. men et stort! så her er del 1, kjøkken og spise stue!
mannen min var meget ivirig på rivingen når vi overtok huset, og etter han ikke hadde noen bilder å vise til etter han pusset opp sitt forje hus var jeg fast bestemt på å knipse bilder hele tiden før og underveis denne gangen. men jeg rakk aldri og ta bilder av kjøkkenet før han hadde begynt å rive.. så slik så det ut når mannen var i gang, og jeg fikk tatt noen bilder. vi har heller ikke noen bilder fra prospekt siden vi kjøpte huset før det kom ut på oftentlig visning og det aldri ble laget noe ferdig prospekt!
 kjøkkenet var veldig stort og hadde potensiale, det store kjøkkenet var noe av det jeg falt for ved huset! og bestemte meg nesten med en gang for løsingen med en innebygd benk på denne ennden av kjøkkenet, løsningen til slutt med hvordan vi fikk det til var å velge en kjøkkenlevrandør som lager kjøkkenet selv og lager skreddersydde mål og løsninger. andre ting var jeg også sikker på at jeg skulle ha, som for. eks. skjult kjøleskap og oppvaskmarskin, høy komfyr, vasken under vinduet, fargen skulle være hvit, jeg ville ha håndtak alla "gammel kjøpmannsdisk" og jeg viste at jeg skulle ha en stor kjeramisk vask!! med alle disse ideene i hodet, var det dette vi fikk til slutt! og vi elsker kjøkkenet vår like mye idag som den dagen vi valgte det!!


 jeg liker veldig godt kjøkkenhetta vi til slutt valgte, jeg liker at vi har blandet litt gammel romantisk stil med litt nytt og moderne. huset i seg selv har jo en del 50-70 talls preg over seg. så en helt fulgt ut gammeldags stil hadde ikke passet inn, synes jeg!
 spise stua! et kapitel for seg selv! det første jeg sa til mannen når vi kikket på huset var, vi kan kjøpte det hvis det er mulig å gjøre noe med verdens styggeste peis og vegg!! vi var usikkre på om vi klarte å rive den ned og gikk frem og til bake på om vi skulle "fylle" den inn eller hva vi skulle gjøre.. men til slutt tok mannen slegga fatt og etter litt over to lange og svette dager var det som huset pustet lettet ut da all den tunge natursteinen og det store smijerns porten var ute!
Igjen ville vi blande inn litt moderne og valgte en veldig enkel og stil rein peis. altså vi kjøpte bare selve "innmaten" og mannen murte selv opp det rundt. opprinnelig ville jeg ha en gruve peis, sånn den ser ut i dag bare uten "dør". men etter mye forklaring fra mannen hvorfor det er veldig upraktisk og brannfarlig valgte vi denne løsningen! og vi er veldig førnøyd med det!
bak peisen kan det stables ved, helt til taket! men nå er det bare et par kubber igjen!


 Håper du likte å få et innblikk i hva vi har gjort her, hvis du ikke har følgt med meg på bloggen fra begynnelsen! ligger jo mange bilder i arkivet fra oppusingstiden, hvis du er nyskjærring :-)
neste gang tar vi får oss stua, og gangen!
ha en fin søndags kveld videre alle sammen
-klem fra Ida-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar