torsdag 9. februar 2012

Rundstykker:

her kommer oppskriften på gårsdagens rundstykker, ønske fra en leser :) jeg har en kokebok fra skolen tiden som heter "fra boller til burritos", det er en veldig enkel og grei kokebok og vi bruker den faktsik en del. jeg gjorde litt min egen vri pga ting jeg hadde og ikke hadde i kjøkken skuffene.


oppskrift:

1 pk gjær

2 ss smeltet margarin

4 dl lunkent vann/melk (jeg brukte melk)

1 ts salt

4 dl sammalt hvete grov (her brukte jeg 2 dl sammalt spelt og 2 dl fullkors hvetemel)

6 dl hvetemel

først del opp gjær, ha smeltet smør og melk fingervarmt og rør ut i gjær. så tilsett salt og grovtmel, og etter det tilsett hvetemel til deigen er smidig og jevn og slipper retskap og bollen.
så dekk over bollen og la heve til dobbel størrelse, jeg lot den heve i nesten en time pga det passet meg best med alt annet jeg hold på med.
dette er en dobblet deig i forhold til oppskriften i boken så da skal det bli 16 rundstykker, deles opp og trilles som boller. la heve til dobbel størrelse på bakebrett med dekke over seg. så pensle med vann og jeg valgte og "pynte" med frø på toppen.
stekes mitt i ovnen på 240 grader i ca 10 minutter.



-klem fra Ida-

1 kommentar:

  1. Jeg bruker også den kokeboka mye, såg forresten at kronpsinsparet hadde den da de bakte med Thomas & Harald:)

    SvarSlett