onsdag 18. april 2012

Oppskriften på horn med pesto, ost og skinke:

Jeg fikk et spørsmål fra en venninde om oppskriften på hornene jeg laget med på tur for en stund tilbake, og da tenkte jeg at jeg like godt kunne legge den ut her, så kanskje flere er intresert og kan få glede av den. den opprinelige oppskriften er til fine horn, den kommer fra mamman min, og en gang for mange år siden laget hun disse hornene og leverte til en lokal kafè i byen, ekselensen for de som er lokale og kjent. når jeg laget hornene nå sist byttet jeg ut halvparten av det fine melet med grovt får å få de litt sunnere, hvilen verson du vil lage velger du klart selv!! jeg elsker å komme til mamma og få nystekte varme horn med ost og skinke til kveldsmat, men når jeg laget de får å ha på tur var det greit å ha ost og skinke inni!!


du trenger:

3 dl melk

3 dl vann

1 pk gjær

50 gram smør

2 sp sukker

en halv ts salt

og ca 1 kg hvetemel (eller som jeg valgte å gjøre, en halv kg hvetemel og resten fullkors hvetemel og sammalt spelt)


så skal det jo som annen gjærbakst heves, se at det blir ca dobbel str.

så deler du den opp i ca 2 deler som du kjevler ut som runde pizzaer og skjærer stykker med pizza skjereren.

så smørte jeg med pesto og drysset over reven ost og skinebiter. og så rullet dem sammen som horn, fra den breieste ennen og inn mot tuppen, brett tuppen under.

og så etter hev.

ovnen skal på 250 grader, og så må du bare se på horna at de blir gylene og fine på toppen, da er de ferdige!

håper det smaker!!

-klem fra Ida-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar