søndag 24. juli 2011

"tenn et lys"

jeg føler meg berørt av det tragisk forferdelige som skjedde i oslo og på utøya på fredag, jeg har ikke mistet noen bekjente men bare det at noe så forferdelig kan skje i det vi alle føler som trygge lille norge gjør at vi alle føler oss berørt. jeg sto på kjøkkenet og ordnet og dillet som vanlig på fredags formiddagen, med radion på da jeg hørte på radioen at det ble bombet i oslo, jeg kunne ikke skjønne helt og tenkte faktisk at dette må være tull. videre på fredags kvelden følgte vi med på nyheter og nettaviser hele kvelden og lørdags morgen ble vi møtt av nyheten om det tragiske døds tallet på utøya, for meg er det som for sikkert alle dere aldre helt vilt uforstålig hvordan et menneske kan gjøre noe slikt, kaldt og grusomt. hva foregår oppi huet til et slikt menneske? man vil forstå, men samtidig ikke? det er uforstålig, heldigvis. jeg går rundt og er rett og slett litt trist og av få ord, jeg blir vanligvis ikke påvirket av tragedier jeg ser på nyhetene, men selv om jeg ikke har mistet noen nær meg føles det så fryktelig nært. tankene mine går stadig til ofrene og jeg tenker på de stakkars ungdommene som fryktet for livet, løp og gjemte seg. helt uskyldig ble skutt brutalt og helt meningsløst ned. jeg klarer liksom ikke å slutte å se på nyhetene, svitsjer mellom tv 2 og nrk. hvem har siste nytt nå? leser stadig nettaviser, personlige historier til overlevende vitner til den dramatiske dagen på utøya. har et merkelig behov for å forstå det uforstålige? jeg skjønner ikke helt hvorfor, kanskje for at det skal bli lettere å takle? oslo, norge og nordmenn kommer nok til å være preget av sorg og omsorg en stund fremover. alle mine tanker og bøner sendes til pårørende og overlevende, alle som idag sliter med sorg og forvirring på grunn av en syk manns ville bilde i hode på hvordan verden skal være og hvordan det skal bli bedre.

make love, not war! på lørdag hadde vi planlagt en deilig middag med ovnsbakt kylling, sinnet føles fortsatt preget av tragedien, maten var god, stemningen ikke på topp. vi snakker om hvordan noe slik er mulig, mange tanker surrer oppi hode. kunne det vært unngått? hvordan kan man unngå noe slikt i fremtiden? vi prøvde å slappe litt av med en film og av sluttet kvelden med mer nyheter.
nå tror jeg rett og slett jeg må ta en nyhet og nettavis pause, prøve å få tankene på noe annet litt. skal ta meg en lang dusj og stelle meg. så skal vi ut og spise middag sammen med et vennepar ikveld. sender stadig mange tanker til alle de pårørende!
-klemmer og varme tanker fra Ida-




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar