torsdag 27. juni 2013

Jeg tenker på barnehagestarten i august!



 Noen synes kanskje det er litt tidlig å begynne allerede nå, før sommerferien og tenke på barnehagestarten. Men for liste/kontrollfriken meg er det en helt naturlig ting! Og for minste mann, Marie blir det noe helt nytt! Jeg har begynt å tenke litt på hva hun faktisk trenger og det å ha utstyret og ting i orden kan gjøre den store forandringen i hverdagen litt lettere. Og det er også litt økonomisk og tenkte på det litt tidlig, da kan man jo komme over til litt billigere på salg! 
Jeg kjøpte nettopp parkdress til henne og litt annet fra salg hos Polarn O. Pyret.

 LISTE: 
Her kommer en lite liste over hva man trenger til start, det kommer jo selvfølgelig litt ann på årstiden men jeg tar utgangspunt i at man begynner i august som de fleste barn jo gjør.

- BARNEHAGESEKK! Her trenger man ikke en veldig stor sekk, men en passe som kan romme ett skift og en matboks ca. 
-MATBOKS &evnt. drikkeflaske! Og det er det greit å ha et par tre stykker av da man bruker de hver dag og de må vaskes.
-REGNTØY, STØVLER OG SYDVEST. Noen velger å ha dobbelt opp av slike ting for å kunne ha hjemme og i barnehagen, dette har jeg ikke sett som nødvendig da jeg bare tar med regntøyet hjem for helgen eller hvis vi skal ha noen dager fri. det blir fort dyrt om man må ha dobbelt opp av alt.
-PARKDRESS. Parkdress er en lekeutedress som er tynnere enn vinterdressen, de fleste barnehager ønsker at barna har dette men når de blir eldre er det kanskje ikke så nødvending. 
-etterhvert VINTERDRESS. Etterhvert som det blir kaldere må man ha vinterdress, her er det som alt annet utstyr veldig mye forskjellig, i både pris og kvalitet. jeg liker å følge litt med på tester så godt det lar seg gjøre og ellers kan det være lurt og kjøpe fjor årets modell til en billigere penge.
-TØFFLER? Her kan man nesten se litt ann selv om det er nødvendig, jeg hadde til Leah når hun begynte men så at det ble lite brukt så tror ikke jeg kommer til å ha det til Marie nå. 
-EKSTRA SKIFT! I de fleste barnehager har jo ungene en egen kurv/hylle hvor de kan ha skift og slikt liggende i barnehagen. Her har man jo det man trenger i forhold til årstid. om vinteren er ull altid best! fra topp til tå!! Og etterhvert når ungene slutter med bleie er det greit med ekstra truser og bukser/strømpebukser. Uhell kan skal lenge etter bleieslutt!
-BLEIER, SUTTER OSV. Noen barnehager står for bleier selv og i andre leverer du bleier med ungene. når det kommer til sutter så husk og merke de med navn! et lite tips her er navnsmokken.no!
-EVENTUELT VOGN! vogn til soving! her velger noen å kjøpe en billig brukt vogn til å ha i barnehagen når barnet skal sove. selv har jeg brukt den samme vogna til alt, den er litt slitt av det men den er god ennå. om vinteren er det viktig med en god vognpose, voksi eller ull. 

OG HUSK, og merke tøy og utstyr med navn!! man kan jo ikke regne med at persjonalet skal huske akkurat hvilken dress om tilhørte din unge.


Her er et utvalg navnlapper fra navnlappen.no! de har utviklet seg noe ekstremt fra den gangen Leah begynte i barnehagen, da var det kun den første enkle i sort/hvit. Nå kan man få i farger, mønster og alt mulig. Det nyeste nå var vist med valgfri disney prinsesser på!
Jeg har prøvd både dem man stryker på og dem man bare trenger å klistre på. Jeg må si at jeg foretrekker dem man må stryke. Det er litt mer jobb men de sitter i hvart fall! De man klistrer rett på detter ofte av i vaskemarskinen.

Håper dere som har nye barnehagebarn i august eller seinere for den saks skyld fikk noen tips. og kom gjerne med innspill hvis det er noe jeg har glemt :-)
-Klem fra Ida-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar