fredag 22. mai 2009

grønnt er sjønnnnnt...

litt hage oppdatering på gang har idag, imens vi ennå venter på oppdatering fra ikea hyllen. får jo bare ikke bestemt meg får stoff vettu.
men her har vi en ikea baderoms benk som mamma hadde i butikken sin, ho hadde keramikk butikk i mange år for de som ikke viste det. å når ho da la ned i fjor fordi ho var litt lei av å være selvstendignærings drivene, tok jeg denne benken, ga den ett eller to strøk malling og bruker den nå i hagen som ett slaks plante bord. selv om jeg har veeeeldig lyst på et ordentlig plantebord.
her har vi en lekker potte som ertebomstene mine kan slynge seg rundt og kose seg i i sommer, den er fra intreør butikken "lille hvite" i risør.
på båt turen vår på onsdag rappet vi med oss noen markjordbær blanter i skjæra, og de har fått plass i beddet. er vel ingen som savner de der ute i breiebukt?disse jordbærplantene har vi hatt noen år nå, de har vi satt i gammle store gryter.


i beddet har det mildt sakt kommet litt av hvert, grønnsaker og blomster omm en annen. det er kansje ikke så  fint, men når man først kommer på hagesenteret har man fort glemt hva man skulle ha og hva som passer best og rett å slett plukker det man har lyst på der å da. så her ble det alt fra urter til blomkål og seleri, en klimatis og en bringebærbusk.i den søte balja har det kommet noen fargerike blomster, ble litt skuffet når de kom oppi. var jo så fine i pottene sine. men de datt jo så ned. nå venter jeg bare på at de skal reise seg igjen.

her ser dere hagen fra trappa opp til hagen, så ja dette er faktisk heeele hagen. ikke mye men, passer jo til det lille huset. trappa er også ny, før var det en stein trapp der. men med en liten tulle er det litt tryggere sånn. matrealet er ennå bløtt så det får vente til neste år med å få ett strøk beis som metcher platinga. ellers er neste prosjekt port, der jeg står å tar bilde. så det skal bli litt tryggere får lille tulla. jeg stemmer får en som buer oppover men mannen vil ha en som er rett over, å det blir så klart så det matcher stakittgjærdet. hva synes du? bua eller rett?
ellers storkoser urtene vi blantet som frø seg i drivhuset, obs tror jeg har glemt å vanne de...ha en deilig helg folkens, de melder sooool i morra :)

2 kommentarer:

  1. ),O
    lö,)
    l),
    l
    Hei, så flink du er til å styre og stelle med planter...ønsker meg grønne fingre...men kan ikke skryte det på meg....
    Det mangler litt på tålmodighet....så det blir dyre blomster alt i alt...når man ikke dyrker frem noe selv!
    Ha en fin helg!!!
    Klem fra M!

    SvarSlett
  2. vel har nok ikke grønne fingre, men jeg prøver. vil veldig gjerne ha det.. så jeg tenker øvelse gjør vel mester.... eller hvartfall litt bedre håper jeg :)
    go helg, hilsen ida.

    SvarSlett