mandag 23. mai 2011

"ut i vår hage og husetsfasade"

dette er ingangspartiet vårt. her har vi noen fremtids planer om forbedring, forhåpentligvis kan det bli gjort iløpet av sommern eller høsten, men kjellern står først på tur. 70-talls platene med stein skal byttes ut med kledning og døra skal få et strøk maling. og så vil jeg bytte ut lampa og gjerdet og legge skifer eller en annen type stein i trappene. har også lyst på to store syrin busker i hagen der som "møter" deg når du kommer ut. her ser du huset fra gata, huset trenger et strøk maling men det blir ikke i år. ellers må også gjerdet på verandan oppe males og hagen ryddes og litt planting må til. vurderer å fjerne det treet foran huset der, grunnen er at det sprer seg noe helt vildt om sommert og må stadig dra opp greiner etter det i plenen. hva synes du?

huset bakfra, her trengs det også en del forbedring. bak er det gamle takstein og disse skal byttes ut så de er like som de forran på huset, dette skal egentlig gjøres i år, men det tror jeg verken tid eller penger strekker til. elers så vil jeg male karmene rundt veranda døra hvite og her har jeg også lyst å legge skifer eller en type stein på sementen.

dette er en del av hagen ut mot vegen, den blir ikke brukt så mye annet en at Leah leker her. treerne tror jeg blir foreløbig, de er fine mot for mye innsyn men sygger litt for sola på trappa om ettermiddagen. rodonendroen er litt skrøpelig og jeg var sikker på at den var helt død, men noen blomster bærer den vist i år også. den lille gress plenen for bli, jeg er oppvokst med en kjempe gresspen som vi ungene kose oss så på. så gress og små barn synes jeg er en ting som passer fint sammen, så får vi heller tåle og klippe litt. kjekk til trampolina til Leah og når det blir litt varmere, plaskebaseng.


litt grønnsaker kommer frem i hagen, i dette beddet tømte mannen alle restene av frø posene så det blir jo et spennende bedd å se hva som kommer opp her. nå er det ihvarfall ruccola salat så det holder i hagen.

en liten "grønnsaks åker", son du ser ruccola salat, til venstre kommer jordbær planter og til høyre kommer det gullerøtter forhåpentligvis. det du ser i bakgrunnen der er et lite skur brukt til parafin fat, nå fyrer ikke vi med parafin her lenger så planen er at det også skal vekk, blir det i år tro??



så nå har dere fått en liten titt av litt av vår hage, den er overhode ikke der jeg vil ha den ennå, men ting tar tid og koster penger så vi må ta litt etter litt. jeg skal ihvartfall ha syrinbusk!! det er helt sikkert. det er ikke lite jobb med hus, men det er jo en del av kosen. bare man husker og leve og nyte litt inni mellom og ikke bare jobbe og slite. så får heller ting ta litt lenger tid. det henner jeg tenker det hadde vært deilig med en leilighet hvor man ikke trenger å tenke på at det må males på ute siden eller at taket må skiftes :)

2 kommentarer:

  1. Så flott du hadde det! Syntes dere hadde fått det veldig fint allerede jeg! Vi holder på med ALT på en gang både innvendig og utvendig. Det er som du sier, ting koster penger og det tar tid.. Så vi tar litt her og der ettersom lommeboka tillater det, så blir det nok fint om tid og stunder!

    Håper du får mange fine sommerstunder i hagen fremover.. selv om det ser ut til at godværet lar vente på seg enn så lenge..

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg snublet innom bloggen din via facebook siden til gulvnett.no

    Om jeg har forstått det rett har dere gulv fra de? Hvordan er de å handle hos og er dere fornøyd med gulvet? :) Beklager om det er "feil" plass å spørre på men dere er eneste jeg har funnet med gulv fra de ;)

    Med vennlig hilsen Truls!

    SvarSlett