mandag 1. februar 2010

spare tips nr.1

er du økonomisk i hverdagen? her kommer i hvertfall noen enkle spare tips fra meg som jeg ofte går etter. jeg liker å vite hva pengene mine går til og hvor de forsvinner, noe av det verste jeg vet er når konton er tom og jeg ikke skjønner hvorfor. men hvis man tenker litt mer igjennom hva man skal kjøpe og hva man kjøper så slipper man ofte den følsen der. 

- HANDLE MATVARER EN GANG I UKA!. mange synes dette er vanskelig, men for meg er det helt naturlig. det tar litt tid å komme inni det men når du først er der så er det sååå deilig å slippe å gå på butikken hverdag. ikke bare koster det mer penger men det tar også laaang tid, tid man kunne brukt på andre ting som å kose seg hjemme med familien. 

det viktigste når man skal handle en gang i uka er så klart en handle liste. sett deg ned sammen med familien og planlegg middager som dere skal ha uka frem over, tenk ikke bare på hva man har lyst på men også hva som blir lettes den dagen, har du en fullpakket dag på onsdag for eksempel så ta noe lett vindt og greit den dagen. ta også en ekstra titt i frysa, du har sikkert noe der du kan bruke og planlegg middager etter det. det er unødvendig med fulle frysere og skap hvis vi bare kjøper nytt hver gang. skill hverdag fra helg, unn deg noe ekstra godt i helgene og prøve å få inn noen sunne fiske middager i uka.

ikke handle for mye pålegg, somregel har man dilla på en ting av gangen og man trenger ikke 20 forskjellige sorter pålegg å velge mellom i kjøleskapet, da kastes somregel det meste pga dato seinere. kjøp heller ikke masse juice og brus, det er også noe man unner seg i helga. vann slukker tørsten best! 

så klart må man kanskje på butikken og kjøpe melk eller brød seinere, men pass på og ikke gå sulten på butikken. da ender du opp med masse dyrt og usunnt som du ikke trenger. hvis man velger handle dag på mandag eller en annen uke dag kan det være lurt og vente med å kjøpe godis på fredag eller lørdag, jeg klarer hvarfall ikke å ha det i skapet uten å spise det.

test det ut, det gjør livet ditt mye enklere :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar