onsdag 16. mai 2012

hvordan lage flagg rekke.. trinn for trinn..

 Først lager jeg en mal i ønsket størrelse og form, når jeg lager vimpel rekke bruker jeg en trekantet form så det gjøres nesten akkurat på samme måten. jeg prøvde først og kutte etter formen på skjærebrettet men fat ut at det var lettere å tegne og klippe.
 klipp ut to like, en til forsiden og en til baksiden! hvor flere du lager hvor lengre flaggrekke får du.
 velg deg et bånd du har lyst til å ha på flagget, på 17. mai rekken brukte jeg lyseblått kantebånd.
 Jeg stryker hele tiden når jeg syr, det gjør ting mye lettere. legg på båndet og fest med nåler før du syr den fast.

 så lager du et kryss med enda et bånd. hvis du vil kan du gjøre dette på begge sidene men jeg gjør det bare på en side.
 når begge båndene er sydd fast legger jeg den andre siden med flagg på vranga oppå og syr de sammen men sparer den ene kort siden, siden uten "spissene"
 før du vrenger flagget er det lurt og klippe av det ekstra stoffet i hjørnene får å få så spisse kanter som mulig!
 så vrenger du og stryker det får å få presset det!
 til slutt når du har alle flagene du vil ha på rekken syr du de på et kantebånd med ønsket mellomrom imellom.
Dette er en litt annen versjon, et flagg jeg laget til Leah. det er litt større! sikkelig jente flagg! kan være en ide til barnebursdag som pynt eller hvis du skal ha sjøreøver bursdag så kan du lage skjørøver flagg! veldig enkelt og fort å lage! og en pinne funnet ute er brukt som stang!
Nå må jeg stryke kjolene til jentene og så skal det bakes oreokake som skal nytes i morgen!
ha en fin forberedene dag alle sammen!
-klem fra Ida-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar