fredag 4. mai 2012

Dagens/kveldens middags tips:

 Når helgen kommer liker vi å ha en seinere middag etter ungene er i seng, da lager vi kun noe enkelt til Leah etter barnehagen som makaroni med ost koser oss litt ekstra når kvelden kommer. i uke dagene er middags tiden nesten bare stress, og jeg må innrømme at det stort sett er mannen i huset som hører til på kjøkkenet til hverdags, men når helgen kommer og jeg har god tid liker jeg og eksprimentere på kjøkkenet i fred og ro! stort sett blir det bra (med noen unntak) og noen ganger synes mannen det blir så godt at han ber meg lage det igjen, helt likt blir det jo aldri siden jeg skjelden måler eller gjør noe helt likt men dette har blitt en favoritt så jeg tenkte jeg ville dele den med dere etter posetiv respons på de to siste mat tipsene jeg har lagt ut!
 Jeg elsker å lage kylling filet og jeg elsker å lage ting som skal stå i ovnen å "gjøre seg selv"! når jeg lager den på denne måten blir den god og saftig med masse ekstra smaker!
 Litt bilder av prosessen her, pga jeg selv liker best å lage fra oppskrifter med bilder når jeg kikker på nettet! men jeg er ikke helt inn i dette å legge oppskrifter på nettet så jeg tar beskrivelsen i bunnen av bildene her...
du kan sette kylling og potteter i samtidig, de bruker ca like lang tid i ovnen! 
ferdig resultat! 
Det første jeg gjør er å legge ønsket mengde kylling filet i en liten plastpose og mariner de etter egen smak, jeg bruker: olje, grovt salt, pepperblanding, pesto og ekstra hvitløk. men her kan du jo varriere etter hva du foretrekker av smaker. dette gjør jeg alt i fra kvelden før eller ettermiddagen og lar det ligge i posen i kjølespet til jeg skal steke den. 
jeg har funnet ut at paprika blir utrolig godt når det er bakt i ovnen sammen med kyllingen så dette bruker jeg hver gang, og ellers varierer jeg med andre grønsaker også. denne gangen brukte jeg rød og gul paprika og sjampinjong. vanligvis har jeg bare olje over får en veldig sunn rett, men denne gangen laget jeg litt anderledes og ikke fult så sunn. jeg la noen klatter med smør først i formen og tok osterester i terninger også i bunn av den illfaste formen, så surret jeg bacon rundt de marinerte kyllingfilene og la de i mitten av formen. så helte jeg litt matfløte i bunnen får å få en saus/sky av godsakene. og så la sopp og paprika rundt kyllingen igjen. i ovnen på ca 200+ grader i ca 30 min (sjekk at de er gjennomstekt).
som tilbehør idag brukte vi ovnsbakte amaldine poteter med salt pepper og olje, men hva du vil ha til er jo bare smak og behag, vi bruker også ofte ris og en kvast broccoli. 

Dette var vår fredags middag, nå er vi stumette begge to og igjen lå kun en enslig potet! i morgen skal det nytes middag fra havets skattekammer, har fått kreps av min (fisker) bestefar idag og mannen skal ut og plukke blå skjell i morgen!

God helg alle sammen!!
-klem fra Ida- 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar