mandag 23. november 2009

min mening:

jeg må bare få sakt min mening om dette, alle disse ferdig produktene som kommer i butikkhyllene. det tar jo helt av..fedig kake mix får man jo til alt av kaker og brød nå. man bare blander i litt vann eller olje. jeg må si jeg er veldig i mot dette. det er sikkert veldig greit når man har dårlig tid eller kommer på at man skulle bakt når man er i butikken og ikke husker oppskriften eller hva man har og ikke har hjemme. men jeg liker ikke denne utvikliga. vår barn kommer jo ikke til å vite hvordan man baker en kake fra bunnen av når de er store. gamle gode oppskrifter går i glemme boken. tenk om femti år sier man kanskje, tenk før i tia bakte de kake fra bunnen. disse fedig kakene smaker jo heller ingen ting spør du meg, de er jo så kjedelige. så ta dere sammen folkens, bake kake fra bunnen når dere har tid og sjans til det. lær barna deres hvordan man lager boller og la oss boikotte alle disse fedig pakkene! når jeg så reklame får ferdig stekt taco kjøttdei viste jeg at en grense var nådd, herrigud man kan vel steike kjøttdeien sin selv og putte i et pulver!!!
hva mener du om kakemix? bake du med det eller foretrekker du den gamle måten?

4 kommentarer:

  1. Tja, jeg er vel både litt enig og litt uenig med deg tror jeg :o) For det meste baker jeg fra bunnen av og er enig med deg i at det er myyye bedre og ofte like enkelt som ferdigmix - men noen ganger er det kjekt å ha en mix på lur hvis man plutselig finner på at man er litt kakesulten. Men jo; den kjøttdeigsaken er jeg HELT enig med deg i. Folk må ikke klage over at maten er dyr hvis de kjøper slikt ihvertfall :)

    Ønsker deg en fin mandag og uke - helt umixet ;o))

    SvarSlett
  2. Heisann Ida :D

    Dette temaet har jeg tenkt på lenge ,
    Synes innlegget ditt er
    kjempefint og aktuelt.

    Det er opptil hver enkelt å gjøre slik de vil ,men hvis ønsket om å lage matretter fra bunnen av ,
    så hør med andre erfarne venner,familie ,besteforeldre .

    Det er nesten vel så ENKELT og kjapt og lage ting fra bunnen av også ;D

    Jeg har lenge tenkt å starte kurs :

    HJEMME ♥ LAGET
    ENKELT & GODT

    Hvor jeg lærer bort
    hvordan lage en god hjemmelaget
    HVIT - SAUS f.eks. og andre BASIS ♥ RETTER. diverse middagsretter,desserter, lunsj , baking , salater ,
    dressinger
    majoneser +++ hva som ønskes :D

    safting & sylting , julemat/bakst ,sommer med grilling ,skalldyr, høst med vilt osv. Utenlands mat kjempespennende , og der er det flere muligheter .

    opplæring vil bli En´ til En´
    for de som foretrekker det ,
    eller til venninner/kamerat-grupper.

    ALT for å ikke miste de gode Norske / Utenlandske koketradisjonene :D

    Tror du dette kunne vært noe ,
    Ida ?

    Klem fra Nina
    http://scandianavianlivingnina.blogspot.com
    http://shabbyloveshabbylove.blogspot .com

    SvarSlett
  3. jeg kommer på kurs nina :)

    SvarSlett
  4. Kunne ikke sagt det bedre selv!! Og er meget imot ferdigmix og ferdigpakker og fjordland!!

    SvarSlett